Jun 9, 2015

Petua Banyakkan Susu Badan Ibu Ketika Berpuasa

Ramadhan bakal menghampiri tidak lama lagi..Bagi golongan ibu menyusu,saya pasti ketika ini tekun dan gigih menyediakan stok susu untuk keperluan bayi agar susu tidak merudum ketika berpuasa nanti.


Saya pasti ramai ibu jauh di sudut hati gusar sekiranya susu tidak cukup..Hati teragak-agak perlu ke sediakan susu tepung ke??Huhu,sedihnya jika terpaksa mengalami situasi ini..Betul ke susu badan akan merudum ketika berpuasa??

Pengalaman saya sendiri berpuasa penuh pada tahun 2012 dan 2013..Tahun 2012,saya menyusu anak lelaki tunggal saya ini..Ketika itu baby umair berusia 6 bulan..Mencabarnya ketika itu,pernah saya rasa macam tak larat sangat.Baby umair merengek tidak kenyang dan saya hampir dehidrasi kekeringan..Umair minum hampir setiap setengah jam!! Hari itu saya berbuka puasa hampir 1 jug air habis..Fuhh memang mencabar terutama apbila hujung minggu baby umair ada bersama.

Tahun 2013,saya mula mengenali Shaklee dan mengambil set penyusuan yang terdiri daripada ESP,Vitalea,Vitamin C,B Complex,Ostematrix dan Alfafa Complex.

Nampak banyak bukan??Tapi ada aturan makannya dan bulan Puasa pada 2013 saya merasa syukur sangat-sangat dapat berpuasa dengan baik..Tiada lagi masalah 'kering-kontang',malah dapat pam susu seperti biasa 2 kali di opis dan cukup untuk bekalannya setiap hari.

Begitu juga ketika saya menyusu adik Hannah tahun 2014,alhamdulillah dapat berpuasa dengan baik sampai petang dan dapat buat balik stok susu seperti hari biasa lain.

Pengambilan Supplemen Ketika Ramadhan

Semasa sahur saya ambil ESP shake bersama vico,1 biji vitamin C dan 1 biji Vitalea..

Kalau saya bangun awal dan rajin,saya akan blender 2 sudu ESP bersama 3 biji kurma dan 2 sudu susu tepung/Horlick..fuhhh sangat sedap dan mengenyangkan..Boleh tengok resepi di sini ya

Selepas berbuka saya ambil 3 biji Omega,5 biji Alfafa dan sebelum tidur saya akan ambil 2-4 biji Ostematrix. Air masak memang saya cuba minum sebanyak-banyaknya..

Panduan minum air kosong ketika berpuasa

Pengambilan air kosong sangat penting ketika berpuasa untuk mengelakkan badan mengalami dehidrasi dan juga ia amat penting jika mengambil apa jua supplemen. 

Kebiasaan saya akan minum sedikit demi sedikit selepas solat maghrib,sebelum mula berterawikh,sela masa tarawikh,selepas terawikh dan sebelum tidur..

Memang saya bawak bekal 2 liter air ke masjid tiap-tiap kali berterawikh...Insyaallah memang boleh habis 2 liter tu..

Kebiasaan selepas berterawikh saya sudah tidak mengambil apa-apa makana/moreh kerana perut pun sudah kenyang dan pengambilan air secukupnya membantu dari mengambil makanan berlebihan.



'Group' Sokongan Ibu Menyusu

Setiap ibu memang Allah dah berikan kelebihan masing-masing untuk menyusui bayi.Cuma ada masa badan penat,stress jadi susu pun merudum dan segan-segan je nak keluar..Saya pun pernah rasa down dan malas nak pam..Pam setakat dapat 2,3 ouns terasa aduhai..Tapi saya bangkit sebab masa tu saya nak sangat-sangat menyusu bayi saya sendiri..Saya selalu masuk dan baca perbincangan group sokongan ibu menyusu,group susuibu.com ketika saya malas dan down..Dari situ saya mula bersemangat semula..dan alhamdulillah saya berjaya menyusu anak saya selama 2 tahun lebih..Syukur sangat-sangat..Allah akan berikan jika kita nak..


Set Penyusuan yang mana saya perlu ambil??

Ada beberapa set penyusuan untuk ibu boleh ambil sepanjang menyusu..Saya memang sangat mencadangkan set 3M atau set lengkap penyusuan kerana ia bukan sahaja untuk susu ibu yang banyak dan pekat malah ibu dapat kulit yang lebih cantik dan bertenaga.

Jika ibu baru ingin mencuba supplemen ini, boleh mengambil ESP,Alfafa,Vitalea untuk keperluan asas atau boleh mengambil set penyusuan lain yang bersesuaian dengan situasi ibu.

Walau mengambil supplemen,sangat penting untuk ibu faham bahawa susu ibu tidak akan banyak secara mendadak..

> Fahami konsep 'asas dan demand'..Kuantiti banyak tidak penting..yang penting susu ibu mengcukupi dan berkualiti,anak dapat nikmati susu ibu dengan kenyang

> Lakukan Power Pumping sekerap mungkin


> Rajin menyikat puting susu untuk mengelakkan susu tersumbat
> Pengambilan air secukupnya
> Jauhi stress 
> Pam/susukan bayi setiap 2 atau 3 jam sekali selama seminggu.Ibu akan dapati ada peningkatan hasil susu ibu

Lagi pelbagai tips untuk membanyakkan susu ibu dan tips stok susu ibu melimpah-ruah bagi ibu berkerjaya


Saya juga sangat rekomen untuk ibu-ibu menyusu mengambil ESP ketika waktu sahur..Insyaallah sangat membantu ibu berpuasa dengan bertenaga.




Saya doakan ibu-ibu semua sentiasa kuat semangat demi yang tersayang..Sekiranya berminat untuk dapatkan set penyusuan ini boleh hubungi saya untuk konsultasi dan pelbagai tips penyusuan lagi..




















No comments:

Post a Comment